Wszystko, co warto wiedzieć o magnezie

Dziś jest:Sobota, 16 października 2021, Imieniny: Ambrożego, Gawła

Informacja Medyczna

2015-07-22

Wszystko, co warto wiedzieć o magnezie

Magnez to jeden z najważniejszych pierwiastków dla zdrowia i równowagi wewnątrzustrojowej człowieka. Utrzymuje mózg w sprawności, przeciwdziała chorobie niedokrwiennej i zaburzeniom rytmu serca oraz reguluje kurczliwość mięśni. Niedobór magnezu może powodować między innymi kłopoty z pamięcią, a także nadmierne męczenie się podczas wysiłku fizycznego.

Magnez pełni wiele istotnych funkcji w organizmie człowieka i jego odpowiednia ilość jest bardzo ważna dla prawidłowej pracy ważnych organów – mózgu, serca i mięśni. Magnez między innymi odpowiada za gospodarkę energetyczną komórek i uczestniczy w przekazywaniu sygnałów w układzie nerwowym. Ponadto wraz z wapniem i fosforem stanowi składnik kości i zębów.

Kiedy grożą niedobory magnezu
Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi od 300 do 400 mg na dobę. W naturalnym środowisku pierwiastek ten występuje w spożywanych przez człowieka pokarmach, na przykład kaszy gryczanej, grochu, ciecierzycy, płatkach owsianych czy orzechach laskowych. Jednak w wyniku nawożenia roślin środkami zawierającymi potas oraz stosowania konserwantów coraz mniej magnezu znajduje się w pożywieniu. Sami również wypłukujemy go z organizmu, nadużywając alkoholu, pijąc kawę i mocną herbatę oraz słodkie napoje gazowane, a także poprzez spożywanie nadmiernej ilości tłuszczów, stosowanie mało zróżnicowanej diety, przyjmowanie pigułek antykoncepcyjnych. Stres i intensywny wysiłek fizyczny również powodują wydalanie magnezu. Oprócz okresów wzmożonego wysiłku zwiększone zapotrzebowanie na magnez występuje także u kobiet w ciąży i po 65. roku życia.

Objawy niedoboru magnezu to wzmożone napięcie mięśniowe, bolesne skurcze łydek, zwłaszcza w nocy, drganie jednej z powiek, nerwowość, a także nadmierne męczenie się podczas wysiłku fizycznego.



Jaki magnez jest najlepiej przyswajalny?
Objawy braku magnezu mogą pomóc zredukować suplementy diety, takie jak np. Magne B6. Witamina B6 zwiększa wchłanianie magnezu, dlatego prodenci często dodają ją do swoich preparatów. Z kolei powlekanie tabletek specjalną otoczką powoduje, że rozpuszczają się one nie w żołądku, a dopiero w jelitach, gdzie przyswajanie magnezu jest najlepsze. Stopień wchłaniania jonów magnezu do organizmu zależy także od rozpuszczalności soli magnezu w wodzie. Dlatego przy zakupie preparatów zawierających magnez najlepiej wybierać takie, które zawierają sole organiczne, gdyż w pożywieniu przyjmuje właśnie taką postać i jest ona najlepiej przyswajalna. Na etykiecie opakowań preparatów z magnezem trzeba szukać w składzie mleczanu magnezu, cytrynianu magnezu lub asparginianu magnezu. Sole te charakteryzują się najwyższą dostępnością biologiczną, czyli ilością substancji aktywnej, jaka z podanej dawki dostaje się do krążenia. Jednak trzeba pamiętać, że nawet z pożywienia w jelicie cienkim wchłaniane jest tylko około 30-40 proc. spożytej dawki magnezu. Suplementy magnezu należy przyjmować razem z posiłkiem w zalecanej przez producenta dawce.


Dodaj komentarz lub opinię


Autor:

Treść*:


» Odpowiedz

Opinie i komentarze (0)

Zadaj pytanie Ekspertowi

Porady Eksperta

Jeżeli w naszej bazie brakuje
odpowiedzi na Twoje pytanie
zapytaj naszego Eksperta

Najnowsze wątki na forum

RATUNKU POMOCY = 516 809 201

[B][U][COLOR="Olive"]MALUTA MILCZY ZE ZŁYMI LEKAMI I LEKCEWAŻENIEM PROCEDUR I...

Zamordowany Wilhelm PRZEZ Zabójcę Maluta | 2021-10-16 08:16