Depakine Chrono 500 - , bezpłatne porady lekarskie On-Line

Dziś jest:Piątek, 7 października 2022, Imieniny: Marii, Marka
Porady Eksperta

Depakine Chrono 500

Witam serdecznie,
Panie doktorze leczę się na padaczkę skroniową. Przyjmuję Depakinę Chrono 500 3 x dziennie ( 2 tabl rano i 1 wieczorem).
Napady miałam dotychczas srednio raz na tydzień, raz na dwa tygodnie.
W zeszłym tygodniu wzięłam 12 tabletek Depakiny jednorazowo i trafiłam najpierw na Oddział Intensywnej Terapii a potem na Toksykologię.
Okazało się, że we krwi jest działanie toksyczne Depakiny a nie terapeutyczne.
Wyszłam nastepnego dnia na własne żadanie. Lekarz toksykolog z obawy o moje bezpieczeństwo zasugerował odstawienie całkowite leku do momentu wizyty u neurologa. Przez ostatni tydzień bardzo żle się czułam - miałam kilka napadów dziennie, trwających dłużej niz zwykle.
Cały ten czas miałam silne zawroty głowy, senność i do nie zniesienia ból głowy.
Przez pierwsze 2 dni po wyjściu ze szpitala miałam temperature, podwyższone tetno i cisnienie.
Do dnia dzisiejszego czuje sie nie najlepiej.
W dniu dzisiejszym byłam u neurologa, ale p. doktor była niezbyt sympatyczna i przez cała wizyte sugerowała, a wręcz otwarcie mówiła że powinnam udac sie do psychiatry- zdaje sobie sprawę ze taka wizyta jest konieczna, ale szukam teraz pomocy neurologicznej a nie psychiatrycznej.
Na poczatku zaproponowała skierowanie do szpitala na Oddział Neurologii celem właczenia u ustawienia leków, a po moim tłumaczeniu, ze nie mogę opuszczać pracy dała mi skierowanie na EEG.
Panie Doktorze co w tej sytuacji powinnam zrobić?
Wiem, ze mam kilka napadów dziennie - wyłaczam sie nawet na 20-30 sekund, dotychczas maksm było to do 10 sekund, nieustające uczucie de javu, jakiś nieprzyjemny zapach, który czesto pojawia się przed napadem i strasznie mecząca senność i ból głowy.
Będę bardzo wdzięczna za udzielenie mi porady.
Z góry bardzo dziękuję.
Pozdrawiam,

Odpowiedź Eksperta:

Sławomir

Neurolog

Sz.P. Karolino,

Abstrahując od przyczyny zatrucia (czy było ono przypadkowe, czy też była to może próba samobójcza ), dawka Depakine chrono 1500 mg/dz. nie jest dla Pani wystarczająca przy tak dużej jak obecnie częstości napadów. Toksykolog mógł mieć rację mówiąc o odstawieniu dotychczas używanego przez Panią leku, ale nie można absolutnie odstawiać Depakiny nagle, zwłaszcza gdy nie zastąpi się jej wcześniej innym skutecznym lekiem przeciwpadaczkowym. Osobiście jestem zdania, że o ile nie ma Pani wyjątkowo niskiej masy ciała, to warto by zwiększyć dawkę dobową Depakine Chrono 500 do 2g, czyli 2 x dziennie po 2 tabletki. Następnie odczekać ok. 2 tyg. notując sobie w kalendarzyku ilość i charakter napadów w tym czasie, aby przekonać się, czy będzie większa skuteczność tego leku przy takiej podwyższonej dawce. Wtedy też należy wykonać badania laboratoryjne krwi z ocenę wskaźników wątrobowych i poziomu Pani leku ( VPA - powinno być leczniczo 50 - 120 mikrogram/ml ) we krwi. Może się okazać, że już taka dawka - 4 tabletek dziennie ( a nie aż 12 tabletek ! ) jest dla Pani toksyczna i wtedy na pewno trzeba będzie odstawić stopniowo Depakinę, włączając wcześniej inny lek ( np. karbamazepinę lub lamotryginę, których preparaty apteczne są dostępne pod wieloma różnymi nazwami ) także refundowany przez NFZ. Nie uważam, aby wykonywanie EEG było obecnie potrzebne. Natomiast nie powinna Pani prowadzić samochodu w obecnym stanie. Namawiałbym również Panią do omówienia z psychiatrą okoliczności nadużycia Depakiny i szczerego ujawnienia wobec niego ( lub wobec duchownego, o ile jest Pani osobą wierzącą ) - co skłoniło Panią do tego zagrażającego życiu czynu.


Serdecznie pozdrawiam,
dr n.med. Sławomir A.P. Graff
specjalista neurolog
www.neurolog.bielsko.pl

Podoba Ci się ta porada?

Najnowsze wątki na forum

OSZUST MALUTA ZABIJA WILHELMA.RATUNKU POMOCY = 516 809 201

MALUTA WILHELMA ZABIŁA I ARTYKUŁ 35 USTAWY 18.V.21 17:00 MALUTA ŚMIERTELNY...

Zamordowany Wilhelm PRZEZ Zabójcę Maluta | 2022-10-07 09:23