Leczenie epilepsji - Tegretol, Vasilip, bezpłatne porady lekarskie On-Line

Dziś jest:Poniedziałek, 22 grudnia 2014, Imieniny: Zenona, Honoraty
Porady Eksperta

Leczenie epilepsji

Pytanie dotyczy: problemy z żołądkiem, leczenie, Lamitrin, Neurotop Tegretol, Vasilip


Czy lamitrin i neurotop to dobre skojarzenie leków? Od 15 lat leczę epilepsję, zażywalam kolejno amizepin, neurotop, Tegretol w skojarzeniu z lamitrinem. Od 3 lat zaczęły mi się problemy z żołądkiem i skórne. Pół roku temu leczenie przerwał mi lekarz. Obecnie kontynuuję leczenie neurotop 300mg i lamitrin100mg (2xdz) ponieważ zwiększyła się częstotliwość napadów, uciekanie myśli, potykanie się, zadławianie, bóle głowy, utrata świadomośći bardzo często. Wykonane badania to: EEG podrażnienia w okolicach skroniowych. Gastroskopia - refluks żołądkowy. TK głowy w granicach normy. Badanie hispatologiczne jelita cienkiego-gastrilis chronice non activa/alergica/. Testy pokarmowe ujemne. Obecnie zażywam jeszcze Helicid 20mg i Vasilip20mg. Czy zestawienie takich leków ma wpływ na dolegliwości żołądka i jelit?

Odpowiedź Eksperta:

Dr n. med. Sławomir Graff

Neurolog

Sz.P. Małgorzato,

W leczeniu padaczki skojarzenie lamotriginy (Lamitrin) z karbamazepiną (Amizepin, Tegretol, Neurotop) jest często stosowane. Niestety nie wszyscy te leki tolerują. Opisuje się pogorszenie stanu neurologicznego przy stosowaniu lamotriginy wraz z tradycyjnymi lekami przeciwpadaczkowymi ( np. z karbamazepiną ) u niektórych pacjentek. Niezadowalający stan neurologiczny i konieczność stosowania dwóch leków przeciwpadaczkowych mogą przemawiać za padaczką lekooporną. Zastanawiająca jest jednak stosunkowo niska stosowana dawka obu preparatów - chyba, że chodzi o osobę bardzo szczupłą ? Terapeutyczny poziom karbamazepiny ( CBZ ), np. Neurotopu jest stosunkowo łatwo dostępny do oznaczenia w laboratorium, a jego norma wynosi 4 - 9 mikrogramów/ml. Pogłębienia wywiadu i rozważenia wymaga fakt ewentualnego wpływu dołączenia do karbamazepiny leczenia Lamitrinem, na pojawienie się zmian skórnych i problemów z przewodem pokarmowym, których to ujemnych skutków ubocznych farmakoterapii nie można obecnie wykluczyć. Lamotrigina stosunkowo często powoduje skórne reakcje alergiczne. Po szczegółowym neurologicznym badaniu podmiotowym i przedmiotowym, analizując dostępne wyniki EEG, myślę że w tym konkretnym przypadku leczący neurolog mógłby rozważyć zmianę farmakoterapii. Jest prawdopodobne, że ma miejsce indywidualna niekorzystna odpowiedź organizmu na współoddziaływanie leków, bądź jest ona wynikiem niepożądanych działań ubocznych jednego ze stosowanych leków przeciwpadaczkowych. Na polskim rynku aptecznym dostępnych jest wiele, także refundowanych przez NFZ, różniących się między sobą chemicznie i immunogennie preparatów przeciwpadaczkowych. Możliwe, że zaistniałaby szansa na monoterapię tej padaczki ( leczenie tylko
jednym lekiem ).

Najczęstsze wskazania do stosowania leku Vasilip ( statyna ) to dyslipidemie i profilaktyka chorób naczyniowych, o których istnieniu nie wspomniano w opisie stanu zdrowia. Lek ten może powodować zaburzenia funkcji przewodu pokarmowego. Lek Helicid stanowi osłonę dla żołądka i zapewne jest wymagany. Jednakże Helicid może powodować opóźnienie eliminacji leków przeciwpadaczkowych.

Problem ma charakter interdyscyplinarny z pogranicza neurologii, farmakologii klinicznej, alergologii i gastroenterologii. Leczenie powinien koordynować lekarz specjalista medycyny rodzinnej korzystając z konsultacji paru w/w specjalistów.

Pozdrawiam serdecznie
dr n.med. Sławomir Graff
specjalista neurolog

Podoba Ci się ta porada?

Najnowsze wątki na forum

Ból kolana

Witam, Od4 miesiecy dokucza mi ból kolana (w środku). Najbardziej pojawia...

nllisek | 2014-12-22 12:52

zdjęty drut z podniebienia

Nosze aparat na góre od niecałego roku. Razem z aparatem został mi...

LidiaF18 | 2014-12-22 09:52

Pieczenie języka

Witam, miesiąc- półtora temu przy m.in paleniu papierosa zaczął mnie piec...

anonim899 | 2014-12-21 23:55

Zadaj pytanie Ekspertowi

Porady Eksperta

Jeżeli w naszej bazie brakuje
odpowiedzi na Twoje pytanie
zapytaj naszego Eksperta



W serwisie: Ogłoszenia medyczne | Porady medyczne | Forum medyczne
Placówki zdrowia: Warszawa | Kraków | Wrocław | Poznań | Białystok | Łódź | Katowice | Gdańsk | Szczecin
iLekarze.pl: Komunikaty | Reklama w serwisie | Zostań redaktorem | Patronat medialny | Współpraca | Dla prasy i mediów | Napisz do nas
Nasze fora: Lekarz rodzinny | Alergolog Forum | Dermatolog Forum | Dietetyk Forum | Ginekolog Forum | Laryngolog Forum | Neurolog Forum | Psychiatra Forum | Psycholog Forum | Seksuolog Forum | Forum Stomatolog | Forum Urolog | Forum Okulista

Treści prezentowane w serwisie iLekarze.pl mają jedynie charakter edukacyjny i w żadnym wypadku nie mogą zastąpić wizyty u lekarza.

© Copyright by iLekarze.pl, 2007-2014

Content